03/05/2012

Sekilas Pandang Sejarah Sekolah.


SK. Bugaya adalah merupakan Sekolah Harian Gred A Luar Bandar. Ia terletak di kawasan Kampung Bugaya, jaraknya lebih kurang 10km dari Pekan Semporna. Kampung-kampung yang berhampiran dengannya ialah Kg. Bugaya Darat, Kg. Seri Melor, Kg. Seraya, Kg. Bohey Lima, Bukit  Sakong, Labun Senang, Kg. Indani,  Kg. Tonggulangan dan Kg. Sg. Gajah. Kampung-kampung berkenaan adalah asal tempat tinggal murid-murid yang bersekolah di sini. SK. Bugaya boleh dihubungi dengan menggunakan jalan raya.

Atas daya usaha masyarakat kampung sekolah ini telah dibuka dengan rasminya pada tahun 1960 yang dikenali dengan nama Native Voulantry School ( NVS ) Senang Hati, lebih kurang 2 km jaraknya dari tapak sekarang. NVS. Senang Hati pada ketika mula ditubuhkan hanya mempunyai 1 blok bangunan papan beratap zink dan tenaga pengajar seramai 3 orang termasuk Guru Besar serta 60 orang murid. Guru Besar yang pertama mentadbir NVS Senang ialah Tn. Hj. Sarail Asaali.

Perubahan pendidikan begitu pantasmengikut peredaran masa dan pemikiran masyarakat semakin terbuka, masyarakat berusaha memindahkan tapak NVS Senang Hati ke lokasi yang sesuai, daya usaha masyarakat kampung akhirnya berjaya memindahkan lokasi sekolah ke tapak sekarang pada tahun 1963. Beberapa tahun kemudian NVS. Senang Hati diambil alih oleh kerajaan dan berubah nama kepada SRK. Bugaya dan yang terakhir SK. Bugaya sehingga sekarang.

Keluasan keseluruhan sekolah ini ialah 7 ekar, mempunyai 2 Blok Kelas 3 Tingkat, 1 Blok Bagunan Pra Sekolah, 1 Blok Banguan Makmal Komputer, 2 bilik PSS, Puast Akses, 2 Kelas Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran. 6  Unit Rumah Guru, 1 Unit Flat Guru 4 Tingkat, 1 Bilik. Kelas Muzik, 2 Bilik Klinik Pergigian, Bilik Gerakan  1 Kelas Bengkel Kemahiran Hidup, 1 Kelas Makmal Sains, Bilik Guru dan 1 Bangunan Kantin Sekolah.

Jumlah keseluruhan murid sekolah ini seramai 917 orang, 66 orang tenaga pengajar termasuk Guru Besar, 4 Penolong Kanan, 5 orang Guru Kelas Pendidikan Khas, 2 orang Guru Pra Sekolah dan 10 orang AKS ( KTBM ). Sekolah ini di bawah pentadbiran Pejabat Pelajaran Daerah Semporna,. Sekarang sekolah ini di bawah Pentadbiran Pn. Hjh. Rusizah Basiran.

 

No comments:

Post a Comment

 
SKBS (En.Mohd Sahim Bin Hj Abdul Rasid)